Friday, May 13, 2011

we have to choose.

Ali Bin Abdul Aziz Al-Jurjani berkata :

Mereka katakan kepadaku:

“kau adalah org yg penuh kedukaan”

Padahal sebenarnya mereka hanya melihat

Seorg leleaki yg terlempar dalam kehinaan

Jika mereka katakan

Bahawa aku inilah sumber penderitaan, aku jawab:

“aku tahu itu!”

Akan tetapi, jiwa yang dibiarkan bebas

Sebenarnya menanggung derita.

Aku tidak menunaikan hak ilmu

Jika segalanya kutujukan utk kerakusan

Padahal semua ini hanyalah perantaraan.

Lantas apakah aku harus bersedih

Dan melakukan perbuatan hina

Yang bererti aku telah mengikuti jalan kebodohan.

Sekalipun ilmu mampu menjaga pemiliknya

Dan pemiliknya menjaga ilmunya,

Ilmu itu tidak akan dapat menjaganya

Jika mereka perlu sanjungan,

Kerana sebenarnya

Setiap jiwa telah merasa tersanjung

Akan tetapi

Kebanyakkan mereka menghinakan diri

Dan mengotori diri meraka dengan ketamakan

Sehingga wajah mereka terlihat muram.

(dipetik dari La Tahzan page 141)

Cuba dalami apa yg tersirat di atas. Sungguh mendalam kn mksudnya? =)

No comments:

Post a Comment